måndag 16 maj 2011

Lång dag

Igår gick jag upp vid klockan fem och funderade under hela den fösta vakna timmen vad tusan jag håller på med. Trött så jag nästan mådde illa va det bara att gasa ner till stallet och göra hästen redo för tävling. Knopparna va inte alls roliga att göra och blev inte alls bra det fanns inte så mycket tid att göra om så det va bara att blunda och åka mot Vimmerby.
Vi va i ganska god tid så vi hann äta lite frukost och kolla in tävlingsplatsen och det kändes väldigt lugnt och skönt men tyvärr kände inte hästen redigt likadant idag. Han va väldigt spänd och tittig och när jag skulle rida fram hittade jag ingen bra känsla alls. Han backade av från hjälperna och blev hög i formen och jag hade svårt att hitta ett bra sug framåt. Han fastande liksom lite i en spänd form och när jag tryckte på gick det mer uppåt än framåt och tryckte jag då till igen så blev det lite explosion. Sen hade jag lite otur att ryttaren som red fram samtidigt som mig bara gasade runt i galopp hela tiden och de lugnade ju inte ner min herre precis.
Ryttaren innan mig va struken och det va fasta starttider men jag beslutade att börja rida direkt och han kändes väldigt svajig inne på banan och jag fick verkligen ingen bra känsla i traven. Tänkte flera gånger att detta va det sämsta jag gjort. Galoppen kändes dock bättre men vi kan verkligen bättre än såhär!
Trodde att de hade gått riktigt dåligt när jag va färdig men vet att det kan komma bakslag. Tränaren trodde dock att de hade gått helt ok och jag slog faktiskt personbäst igen! Slutade på 60,någonting% och de va väldigt rättvist bedömt. Stod på bedömningen att hästen har en trevlig sida med blir stundtals något spänd.

Det är verkligen bara att hem och träna för vi kan verkligen detta nu och de är bara linjerna som måste bli bättre och att jag nästan hellre får honom lite mer i handen än att han backa av. Delarna med koefficient har vi 6 eller 7 på så det är verkligen inte dom svåra sakerna som ställer till det utan att han inte bjuder fram ordentligt. Träna träna och komma igen! Film på ritten kommer

6 kommentarer:

  1. Superduktig Stina! Det är inte smidig väg till Vimmerby heller! Stort grattis till bra procent!

    SvaraRadera
  2. tack så jättemycke:) det är roligt att det blir bättre och bättre men jag önskar ju att vi snart kan få rida på ännu lite bättre procent snart;)

    SvaraRadera
  3. åh!!Vad roligt med slaget personrekord!!Grattis!=)
    mvh/Q

    SvaraRadera
  4. Tack!:) är ju verkligen inga höja procent men de känns väldigt kul att äntligen få bli godkänd;)

    SvaraRadera
  5. Äh !Du hade själv en känsla av att det inte var riktigt toppen när du red programmet och ändå rider du på godkänt .DET är ju JÄTTE bra .Och låter som i mina ögon att ni antagligen på en bra dag ligger på ännu bättre procent =)
    Det är ju som du säger ..bara att träna på och
    på´t igen=)
    Och med tanke på vilken typ av häst du har som inte är helt lätt att ratta runt eftersom den blir spänd så tycker jag att det låter som om ni verkligen är på rätt väg.

    mvh/Q

    SvaraRadera
  6. Tack så jättemycket:) Är verkligen jätteglad över att det ens går att åka ut med honom såhär och att han sköter sig så bra som han gör. jag kan faktiskt ta att han blir lite spänd när jag tänker på hur helvild han va förra året haha
    Tack för uppmuntran!!!

    SvaraRadera