måndag 30 maj 2011

Stina kastar sten i glashus

Hade tänkte skriva ett litet längre inlägg om lösgjordhet idag. (Känns inte så bra att sitta och skriva ett inlägg om de när jag inte fick till det själv alls idag haha)
Dom senaste dagarna har jag funderat jättemycket på just lösgjordhet och vad det är för något. Jag tror att alla uppfattar lösgjordhet på lite olika sätt och de som känns bra för någon kanske inte känns alls bra för någon annan. Alla vill ha hästarna så olika. Visa föredrar nästan stadig mot stark mun, andra mjuk nästan avbackand mun, andra vill ha hästar med en raket i rumpan medans andra hellre vill rida på framåt. Resulteten blir givetvis olika med olika hästar och ryttare men en sak vill alla ha gemensamt. En mjuk, trevlig och bärig häst.

Jag har suttit i träsket när jag valde att inte göra någonting alls när jag red utan mest bara va passiv pga att jag va rädd över att det skulle bli fel och min stackars häst skulle stressa upp sig. Jag valde givetvis inte aktivt att nu bara sitter jag här men det blev så. Nu ett år senare så förstår jag ju hur fel del blir när man sitter och bara är och glömmer bort att faktiskt rida. Hur man än vänder och vrider på det så tycker jag personligen att man ska kunna vända och vrida på sin häst åt alla håll och kanter och det kan inte bli fel. Eller det enda som kan hända är ju att man får lite för mycket av allt men de brukar inte va några svårigheter att korrigera det. Snarare är det enklare att hästen svarar istället för att inte göra något alls.
Jag ser all ridning som massor av vågskålar. Höger sida, vänster sida, framdel, bakdel och allt ska samspela. De är inte konstigt att man som ryttare tycker att det är jobbigt att rida när man ska hålla i alla vågskålar och faktiskt ha kontroll på var och en utav dom. De är ju inte förän man har koll på alla skålar man kan känna att hästen är rakriktad. Det räcker ju att du tappar något i en vågskål så åker gärna ett bakben ut och hästen hamnar på dubbla spår, lutar innåt eller en bog åker ut.

Jag är inne i en fas själv där jag exprementerar en hel del med böjning, ställning och tvärning och det är fruktansvärt kul när man får en helhel på hur hästen kan böjas och vridas på. Man ska kunna ställa åt ena hållet och flytta rumpan åt andra. Helt enkelt renodla sina hjälper och kunna be om två olika saker fast du ber om en sak fram och en sak bak. Så snälla kära läsare: sätt er på banan och börja i skritt och böj och flytta era hästar både hit och dit och tänj på gränserna! Våga rida:)

Här kommer lite bilder på pollen i nya tränset som jag är löööjligt nöjd med:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar