söndag 13 november 2011

Någon måste visst lastträna!

Igår skulle vi åka iväg till nytt ridhus och tränat och jag va superladdad. så himla kul att få lasta transporten och få ge sig iväg på lite äventyr! Men... alltid är det men!
Knatte vägrade gå på transporten! Han har inte åkt alls mycket i sitt liv utan bara tre gånger innan men dom gångerna har det gått jättebra att lasta eller de har iallafall gått på några minuter men nu gick det inte alls. han va som en tjurig shetlansponny med fastfrusna ben i backen så efter en och halv timme bestämde vi oss för att vi fick va nöjda med att bara få in hela honom.
Så trist men de är väl sådant som händer när man har unghäst så jag ringde direkt och bokade upp en tjej till nästa helg som ska hjälpa mig med lastträning och jag ska även fixa lite med transporten så att det inte blir så trångt för honom. Man kan väl ganska lugnt säga att det är precis att han kan få plats och då har jag ju ändå ett rätt stort bojsläp. Det bästa hade säkert varit att byta men jag är väldigt osugen på de. Får testa att bredda ut den och se om det hjälper.

1 kommentar:

  1. Jag kan ju tipsa om hur jag lärde Heddan att lastas. Hon var ju bara tre när jag köpte henne och inte helt övertygad om att det var en kanonidé att åka i den där skramliga lådan...

    Så jag hängde helt enkelt alltid in en hink med havre som hon fick mumsa ur när hon hade gått in. Det gick ganska snabbt att lära henne och numera lastar hon sig själv. Jag lägger bara grimskaftet runt halsen så knatar/springer(!)hon in själv. Från det att hon var fyra åkte jag varje vecka till ridhus och tränare. En tur som tog ca 20 minuter så det var inte så lång resa heller. Tror på att försöka göra upplevelsen så okomplicerad som möjligt. Jag har ocksa en lång bom bak så att hon alltid får åka brett.

    SvaraRadera