söndag 15 januari 2012

Slapp underhals

Dagens outfit:

Polo: Mountain horse
Fleece: North 66
Ridbyxor: Eurostar
Strumpor: Charlies ullstrumpor som är mina favorit strumpor alla gånger!















Longerade lite på åkern idag och det fungerade faktiskt över förväntan! Kändes riktigt mjukt när det är lite gräs som ligger och sviktar. Jobbade med att försöka få Knattsson att va riktigt avslappnad i underhalsen och ha manken som högsta punkt och de va jobbigt tyckte han! Han tappar lätt bjudningen när huvudet kommer ner och blir långsam och fastnar i ett tempo så det blev mycket tempoväxlingar i traven för att få honom riktigt avslappnad. Ena varvet fungerade nästan direkt medans andra va lite trögare men till slut så va han superfin och gick och frustade och verkade va väldigt nöjd med sig själv.
Han blir lätt lite känslig när man jobbar honom från marken och framför allt innan han har slappnat av helt och kommit till arbete men han har numer varit himla lugn och fin att longera så detta ska jag försöka fortsätta med sen någon dag i veckan.
Hade rakt bett på honom idag och han skummade jättefint i munnen

Träns ifrån Glen Gordon som är jättefint men pannbandet som jag köpt separat har börjat tappa massor av stenar så de är inte så snyggt. Annars är han hemskt fin i mässing tycker jag.

Fick en jättebra kommentar igår om vad man rider när det är stenhårt i backen. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det faktiskt är stärkande för hästens ben att gå på hårt underlag och det ska jag absolut ha i åtanke när jag rider nu. Jag kan tycka att jag är lite försiktig med att trava om jag tycker det är för hårt men korta sträckor ska ju egentligen inte va några problem.


Nu hoppas jag sadeln kommer snart så vi kan få komma igång och rida lite. Jag saknar de! Även om det är hemskt nyttigt att kolla på sin häst ifrån marken och se hur dom rör sig och i vilken form dom helst lägger sig i. Det har man mycket nytta av även i ridningen sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar