torsdag 16 februari 2012

Jippi va roligt de är att ha häst!

Att gå upp på morgonen när det ser ut såhär är inga problem alls. Så vackert!



Kan tänka mig att ni läsare snart kräks över att jag bara tycker att Knatte går bra men han är verkligen som en klocka för tillfället. Jag vet inte va de är som gör de med det känns verkligen som att grunderna börjar sitta och jag har kunnat försöka fokusera på min sits en hel del emellanåt vilket känns som att de har gett resultat. Kan säga att det känns som att hela havet stormade där uppe när han pulsade på i snön på banan och det krävs en hel del för att jag ska orka sitta ner i traven. Galoppen är han som en gummibolli  och jag bara sitter och ler hela tiden! Känns verkligen som att vi behöver komma igång och träna så att vi kan komma vidare nu.
Idag fokuserade jag mest på massor av övergångar och att kunna lägga honom både högre och lågt i formen när jag gjorde dom. Många glömmer bort att det är minst lika viktigt att kunna göra övergångarna i en riktigt låg och rund form utan att hästen ändrar formen något alls och de är svårt. Hela överlinjen ska vara som en båge och underhalsen ska vara slapp! Hästen ska stödja lika mycket på båda tyglarna och övergången ska komma bakifrån. Som sagt lättare sagt än gjort och många hästar trycker upp nacken och spänner hela halsen och kommer inte över ryggen. Svettigt sa Knatte!

Keano va helt tokig idag och sprang som en dåre i snön och det är inte en gång han fräser förbi ridbanan.

Invigde nya tränset idag och de känns jättebra förutom att jag fullkomligt hatar att rida in nya tyglar. Jag har ett par gamla tyglar som är flera år gamla som är mina favoriter men nu när det ingick ett par rundsydda tycker jag de hade varit snyggt att ha dom till så de är väl bara att använda dom så mycket jag orkar.


Nu ska jag snart till stallet igen för fröken veterinär kommer ut och ska dra ut vargtänderna på herrn så de är fixat. Skriver ett inlägg om de sen:)

1 kommentar:

  1. Just nu ogillar jag tyglar överhuvud taget. Gör sååå ont att hålla i (a)Himla fin han blev i tränset! :D

    sv: Åh, tack :')
    Ja, jag känner det med att jag har utvecklats inom ridningen sen jag flyttade hit och började träna för Sten :D

    (utav ngn konstig anledning kan jag inte kommentera din blogg via iPhonen. Kan inte skriva en kommentar. :O - därför svaret dröjt)

    SvaraRadera