lördag 19 maj 2012

Träningsdagarna för Jill Flygare

Äntligen dags för att bege sig mot skåneland! Transprten va fullpackad med utrustning och foder och Anni kom vid kvart i nio och då stod jag och Knatte redo för avfärd.
In med hästapollen i transporten  och jag fyllde upp höseglet med massa hö så att Knatte skulle ha att göra hela vägen. Under resan ner så hann det spöregna, hagla och även solen lös en hel del emellan varven så jag va lite orolig över att det skulle få bli ett ridpass där vädergudarna inte ville va så snälla.
Efter fyra timmar och tjugo minuter va vi äntligen framme och Knatte hade inte sagt ett ljud på hela vägen. Väldigt duktigt:-)
Väl framme så skulle Knatte stå hos Jills granne som hade jättestora boxar fulla med halm. Väldigt trevligt och Knatte fick ett jättegäng med hönor som sällskap som han tyckte va väldigt spännande.

Knatte stod där ensam hur lugnt som helst och mumsade halm och hö och under de dygnet vi va borta klämde han i sig hela 17 kg hö och massa halm så han har ätit riktigt bra vilket kändes lugnt och skönt. Drack något sämre än vanligt men annars verkade han väldigt ok med läget.

Första dagens outfit blev vitt schabrak ifrån protector och vita lindor ifrån equiline.
Precis när jag skulle rida så blåste det full storm men uppehåll och dom gick ut med kulingvarning och det kändes lite sådär med en unghäst som jag rider på bortaplan för tredje gången men vilken kille han är! Skötte sig galant och jobbade på hela passet utan minsta problemet.
Blev mest grunder dag 1 och jag ska rida på mer framåt och tänka att hela han måste bli mer rund och aktiv för att få upp länden ordentligt. Det ska inte gå fortare men han ska bli mer aktiv och jag måste ha känslan av att han är mer framför mig.
Alla va väldigt förtjusta i honom och tyckte att galoppen är hans stora fördel och jag är så stolt över honom! Han har verkligen bara fått massor av beröm för rider jag som jag ska så är han med till hundra procent. Jag måste dock bli supernoga med att jag inte får sitta och klämma på honom utan han ska gå av sig själv och mina hjälper ska renodlas ordentligt. Eftersom han är så stor så är det så klart ännu viktigare att jag är noga med att han aldrig får bli seg och tung.
Han avslutede träningen på topp och gick super sista stunden och jag hade en väldigt trevlig känsla som jag kommer leva länge på.

Knatte va supernöjd efter passet och tyckte nog att han va minst lika duktig som jag haha.
På kvällen tog stallägaren in sina hästar så då fick han lite sällskap under natten i alla fall och när jag nattade honom såg han väldigt trött ut.

Vi avslutade kvällen med grillning och vin och massor av skratt hela natten lång och jag förstår inte att det alltid är så otroligt roligt att va hos Jill. Vi skojade om de att vi är verkligen inga stela dressyrryttare utan ett gott skratt gör alltid jobbet med hästen roligare!

Träningen dag 2 va Knatte en slagen krigare!
Han kändes lite matt direkt när jag hoppade upp men tuffade på rätt bra första kvarten men sen så bara dog han lagom till att jag skulle rida ett par skänkelvikninga som han gör bra men det va jobbigt med så stor bana och han orkar inte riktigt hela vägen. Lagom till programridningen dog han helt (och jag slutade rida). Jag red skitdåligt rent ut sagt och spände mig så fort det blev dags för program men det va ändå så himla bra för efter ett pepptalk med Jill med instruktioner så började vi om från början och då gick det mycket bättre. Knatte va väldigt trött men han gick hela programmet om jag bara rider ordentligt och han gjorde det helt ok även om min känsla absolut inte va den bästa. Han va helt enkelt för matt.
Eftersom han är så bussig så tyckte Jill att mycket av det fortsatta jobbet med honom får bli i väldigt positiv anda och när han inte riktigt orkar så är det bara all klappa honom lite och smacka på för han gör verkligen allt för mig som ryttare.

Jag är supernöjd med dagarna och jag kan inte begära mer av Knatte i dagsläget då han inte har den styrkan än utan måste få möjlighet att bygga mycket muskler. Fick även fodertips och eftersom det inte finns någon återförsäljare här runt omkring så åkte jag och Anni iväg efter träningen och köpte på oss fyra säckar var så nu ska här fodras och styrketränas:-)

När vi skulle åka hem så kändes de det som att tröttheten kom över oss alla tre och under dom fyra timmarna hem hörde jag Knatte trampa om EN gång.
När vi kom hem så slängde jag ut honom i hagen och han va sååå nöjd med att få va ute och äta gräs. En perfekt avslutning på en lång dag.

Avslutar med ett par bilder ifrån ridbanan dag 2. Vem vill inte bo i skåne en sådan här dag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar