onsdag 27 april 2011

Back on track

Hade egentligen planerat att inte rida idag för jag gillar inte att rida när hästen är precis nyskodd men eftersom det gick som det gjorde igår så ville jag de ändå så jag red redan vid åtta på morgonen idag så jag hann innan hovslagaren kom. Riktigt skönt att rida så tidigt då det inte va så varmt.

Red mycket linjer idag och öppnatänk på långsidorna och sen halvhalter i trav på kortsidorna och jag tycker han blir lösgjord väldigt snabbt i denna övningen så den borde jag nog göra oftare. Tycker jag fick till en väldigt bra känsla idag och kunde hålla vid den under hela passet. Gjorde lite övergångar och han bjöd fram till bettet väldigt bra om jag bara vågar ge honom lite frihet framtill som jag lätt glömmer bort och istället sitter och tjuvhåller lite på honom.

Idag va det Equilineschabraket som åkte på och nya sadeln som jag är så fruktansvärt nöjd med:


Idag var det som sagt dags för nya skor och det va läge sedan sist så det känns alltid skönt när det är fixat!
Alla hästarna i stallet verkade ha fått sömnmedel för dom va sååå trötta och såhär fint hängde läppen under tiden dom andra skoddes haha
 Och såhär dumt ser det ut när man får syn på en traktor lite längre bort


Han tar det hela med ro och de är jag tacksam för med tanke på att han varit lite tråkig att sko hos tidigare ägare. Vi är utrustad med världens bästa hovslagare så det kanske beror på de;)


Idag blev det lite nytt vid skoningen. Vår hovis har ända sedan han började sko Dutte i höstas frågat om jag inte tyckte han va öm i fötterna och de är egentligen något jag aldrig tänkt på för det har funnit så mycket han har blivit upprörd över så de har väl bara blivit en grej i mängden. Vi slängde på snösulor och han har skor som främjar överrullningen och efter de så har han gått som tåget! Gången har utvecklats jättemycket och han känns mer balanserad.
Nu när det va dags att plocka av snösulorna kom ju då frågan hur vi ska göra med sulor och jag ville absolut testa något annat eftersom det fungerat så bra så idag så blev det en vanlig hel sula som vi la på. Rapport om hur det känns återkommer jag med!

I morgon planerar jag lite longering och sen på lördag blir det träning. Detta är verkligen en underbar period att äga häst

3 kommentarer:

  1. Vad skos han med som främjar överrullningen?Våran stora bruna skulle man behöva prova något sådant på så han hinner undan bättre.
    mvh/Q

    SvaraRadera
  2. Jag vågar inte säga vad dom heter men de är sidokappor på och sen framtill så är det verkligen rundat. jag ska ta en bild i morgon så får du se jag känner att jag är lite dålig på att förklara:)

    SvaraRadera
  3. Vore jätte gulligt om du kunde fota.Jag vet inte heller vad de heter haha..Men jag tror jag fattar vad du menar =)
    mvh/Q

    SvaraRadera