torsdag 28 april 2011

Chambon och förklaring

Idag stod det longering på schemat och vi testade chambon för första gången. Jag har sedan tidigare bara testat vanliga inspänningstyglar och pessoalong men han är väldigt svår att få att sänka nacken och verkligen jobba igenom och bli rund över ryggen. Och sänker han nacken så trycker han bara in näsan och tappar bjudning fram till bettet och lägger sig bakom. Och galoppen är verkligen jättesvår för han bara trycker upp huvudet och tappar rygg och spänner underhalsen men hihi va han fick kämpa idag.
Chambonen påverkade verkligen precis rätt med tanke på hur han gärna fuska och slippa undan och han blev verkligen längre än vanligt och kom fram och ut med näsan. Jobbade inte mer än någon halvtimme för han blev trött fort så detta jobbet ska läggas in en dag i veckan!

Tog några bilder men dom blev inte så bra och när han jobbar som bäst glömmer jag ju ta kort haha

Jag har även fått lite frågor angående min nya sadel så jag tänkte klargöra hur det blev ett byte.
Jag har sedan ett år tillbaka ägt en Forestier som jag varit nöjd med men som började knarra. Jag åkte då in med den till Charlies och dom sa nästan direkt att det troligtvis är någonting som har gått sönder inuti så deras sadelmakare va tvungen att kolla på den och det skulle ta någon vecka innan jag skulle få tillbaka den. Eftersom min häst är ganska vid över ryggen så fanns det inte alls mycket hemma som jag kunde ha så länge och den första sadeln fungarede inte alls och när jag va inne andra gången fick jag med mig en begagnad Bates Innova hem och hästen gick kanon i den och jag kunde för första gången i mitt liv rida utan ridskav så jag tänkte att va tusan jag byter väl då. Jag fick lite pengar emellan så det va inte ett byte rakt av!

Dutte har alltid varit väldigt tråkig och takformad i ryggen och även om han lagt på mycket muskler så har ryggen inte riktigt hängt med så Forestiern va troligtvis alldeles för takformad och jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker han ser mycket fräschare ut på bara några veckor i den nya. Hoppas ni hänger med annars får ni fråga igen:)

Tog lite bilder på naturen under vägen hem från stallet. Livet på landet är underbart

2 kommentarer:

  1. Slippa ridskav!! Tjohooo!! Hoppas du kommer trivas med din nya "sittdyna" länge nu då. Ridskav is not da shit!

    SvaraRadera
  2. Ja de är så himla mycke värt att bara kunna rida utan att va helt blodig efter hårdare pass!!

    SvaraRadera