torsdag 14 april 2011

Rosa moln

När jag kom hem idag på morgonen ifrån jobbet låg molnen som en slöja över skogen och det va riktigt kyligt i luften. Jag tänkte för mig själv att det skulle nog bli kallt att rida idag så jag letade fram en fodrad fleecetröja och mina lila favoritkläder ifrån kyra:



Hade dock inte planerat att solen skulle komma fram efter en halvtimme och att då en fodrad fleecetröja blir varm som i utlandet och att svetten skulle spruta ut. Men så va fallet!

Jag plockade på hästen ett nygammalt träns idag som jag hittade i mina gömmor som jag hade tänkt sälja. Det är dessvärre sönder och att laga de kostade så mycket så att det inte blev lönsamt att sälja så jag fick för mig att prova men det va inte så snyggt som jag minns de (och framförallt inte när hästen bjuder till. NOT):




Dagens ridpass är jag supernöjd med. Jag planerade redan igår hur jag skulle lägga upp det och följde min plan fullt ut och som oftast blir det riktigt bra då.

Började med att skritta faram ganska länga med mycket böjning och små volter men red även mycke på långsidorna där jag ökade och minskade. Gjorde en jättebra övning som jag läst om i den HÄR bloggen som jag varmt rekomenderar.
Övningen går ut på att göra något som man knappt gjort sedan tiden på ridskola, en volt tillbaka. Allt eftersom minskar du volten och tänker mer bakdelsvändning och flyttar framdelen runt bakdelen. Jag brukar göra detta i både skritt och trav och jag tycker hästen känns lösgjord fort med denna övningen och man får bra koll på att man har hästen med sig.

Sen gick jag över till att göra öppna i trav på långsidorna och spänna bågen lite på kortisdorn och gjorde lite halvhalter och sen öppna på långsidan igen. I just öppnan är jag jättenoga med att ha stöd på båda tyglarna och jag försöker hela tiden rida med så lång hals som möjligt eftersom Dutte gärna blir kort och trycker upp halsen pch tappar ryggen oh lägger sig då gärna i undertempo. Jag rider alltid lätt dom första varven när jag gör detta eftersom jag vet om att han gärna kortar sig och då vill jag va extra noga med att han verkligen är framför skänkeln och hellre nästan i lite övertempo än att han bara tappar bjudning.

Gjode lite skänkelvikningar i trav också och framför allt den till höger för den tycker han är jobbig.
Tog sen en liten skrittpaus på långa tyglar så han (och jag) hinner pusta ut lite innan gloppen.

Red nästan inte någon galopp alls på volter idag utan det blev mest öppna på långsidan, samla och halt på kortisidan och så öppna på långsidan igen. Och idag va det extra roligt för han samlade sig verkligen i öppnan och satte sig verkligen på rumpan och känes jättefin!
Det sista gick jag in på en volt och tog en förvänd galopp och fick till ett sådant himla bra byte så jag kände att jag avslutade där. Travade av en stund och sen gick vi ut en sväng i skogen i skritt. Nöjd!

Nu ska jag in till Chalies och lämna in min sadel för den har börjat knarra som tusan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar