torsdag 7 april 2011

Pannkaka

Idag är det storm ute. Funderade först på om det ens va lönt att rida men det verkade inte va så farligt ändå så det va bara att slänga på sakerna och bege sig till ridbanan.
Idag va det dags att slänga på kandaret för det va nästan en vecka sedan jag red med det och jag blir lika besviken på mig själv varje gång jag rider på de. Usch säger jag bara!
Jag känner redan från början att jag blir spänd och statisk och sen har jag så svårt för att komma ur det hela även om jag tycker att Dutte kämpar på bra och går riktigt bra på det nu. Jag rider liksom illa på de.
Jag tappar känsla och rider inte fram till handen ordentligt och rättar honom inte framåt utan får honom att tänka bakåt för mycket i bjudningen och då blir han bara springig, spänd, tappar rygg och det hela blir en ond cirkel.

Om jag ska försöka beskriva passet så va han fin idag! Jobbade först med små volter i galopp och ställde igenom ordentligt och sen mycket förvända fattningar och lite byten. Tror nästan han fick till vart enda förvänd fattning idag. Toppen!
Bytena blir fina om han är cool i huvet men ibland spänner han till och då blir det bara pannkaka av det hela. Han blir rikigt trött både i huvudet och kroppen av att jobba med detta så han va rätt slut efter passet.


Slagen krigare i storm

(Här ser man även anledningen till att vi kallar honom för sjöhästen. Långt, smalt huvud.












Bild på nya sporren som han verkade fungera riktigt bra på. Kändes äldigt lagom.













I morgon blir det träning så idag har jag smörjt sadel, träns, sadelgjord, putast stövlar och bytt schabrak till detta fina så allt är förberett tills i morgon:


Ljust scabrak med brunt och turkost kantband ifrån eskadron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar