torsdag 26 april 2012

Övergångar, övergångar, övergångar

Sa jag föresten övergångar?
Det kan kännas tjatigt med ack så viktigt! Banan va blöt på ena sidan och det va massa hinder uppställda så det fick bli mycket snirklar fram och tillbaka emellan alla hinder.
La inte ner något jätte jobb på formen idag utan konsentrerade mig enbart på att han skulle svara på hjälperna fram och tillbaka och bjuda fram till bettet lika mycket i båda tyglarna. Gjorde massor av övergångar och ganska små volter även i galoppen för att verkligen få honom på bakbenen och han kändes så himla fin idag. Eftersom han är en så stor häst så blir det mycket jobb och fokus på att han ska kännas lätt och med på noterna och det känns verkligen som att de jobbet börjar ta sig ordentligt nu.
Idag tycker ja egentligen va första gången jag fick till helt ok övergångar från galopp till skritt så det börjar ta sig och Knatte verkade rätt nöjd han också och gick och frustade.

Glöm inte bort att man kan varriera övergångar i all oändlighet på raka spår, böjda spår, i öppnor, i slutor och skänkelvikningar:-)

Knatte fick en ny grimma som jag skulle fota men de va lättare sagt än gjort när han vill kolla på lite allt möjligt:
Grimman va jättemjuk och en av få som passar i storlek full och kostade bara 69:-. Helt lagom!
Tyglarna va utav någon konstig anledning myyyycket kortare än dom jag redan har även om dom va i storlek full så dom måste bytas tyvärr. Jag blev lite orolig över att dom gamla fula jag har hemma är ovanligt långa så jag inte kan byta ut dom men jag håller tummarna för att de bara va som här som va korta. Det är inte alltid lätt att ha en stor häst när man ska köpa utrustning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar